Kuten varmasti kaikilla muillakin, minulla on oman nuppini sisällä useita, vaihtoehtoisia Satsuja, jotka esiintyvät eri tilanteissa ja tunnetiloissa. Tahtoisin nyt esitellä teille kaksi vallitsevinta Satsua opiskelemieni oppiaineiden stereotyyppeinä.

Suomen kielen opiskelija -Satsu

Suomen kielen opiskelija -Satsu on järjestelmällinen, tunnollinen ja siisti. Oikeastaan tämä puoli on osittain vastikään syntynyt lähinnä sen jälkeen, kun lensin vihdoin ja viimein pois pesästä, ja lakkasin vaivaamasta vanhempiani (sen voi todistaa jokainen, joka näki huoneeni vanhempieni luona asuessani - siivosin oikeasti 2 kertaa vuodessa). Kielten opiskelu on systemaattisempaa ja suomen kielen kysymyksiin on enemmän varmoja, absoluuttisia vastauksia. Suomen kielen opiskelija -Satsu luottaa järjestelmiin ja systeemeihin, ja ikävä kyllä pitää niitä myös ehdottomina ja välillä jopa pelkää niitä. Suomi-Satsu tekee kaiken säänönmukaisesti, ajallaan ja stressaten. Tämä Satsu haluaa myös aina suunnitella kaiken ja ahdistuu, kun suunnitelmat eivät onnistu - eli osoittaa hieman huolestuttavia merkkejä orastavasta kontrollifriikkiydestä. Maailman pahuus vaivaa tätä lainkuuliaista otusta, joka yleensä vain säikkyy ja käpertyy piiloon.

Kirjallisuuden opiskelija -Satsu

Kirjallisuuden opiskelija -Satsu taas on idealisti, jonka mielestä kaikki on suhteellista, absoluuttisia vastauksia mihinkään ei ole, asioissa ei tarvitse olla järkeä - niillä voi olla itseisarvoa muutenkin. Kirjallisuus-Satsu on rennompi, impulsiivisempi ja vapaalla tavalla hullumpi. Kirjallisuus-Satsu tahtoo keskustella vieraiden kanssa, olla vapaana ilman rajoituksia ja kahleita, ja ahdistuu jos joutuu lorvimaan tylsänä ja toimettomana. Kirjallisuus-Satsulla on enemmän huumorintajua ja vähemmän pelkoja ja sääntöjä. Kirjallisuus-Satsu hakee elämyksiä, kaipaa toimintaa ja rakastaa fiilisten tunnustelua. Kirjallisuuden opiskelija -Satsu suoraan sanottuna tahtoisi mennä seisomaan saippualaatikolle kadunkulmaan, ja huutaa pois kaikki, mikä maailmassa on väärin, kerätä ihmisiä ja lähteä korjaamaan ne vääryydet sen sijaan, että käpertyisi peiton alle piiloon vaikeuksia.